30 پیشنهاد مفید برای نوآموزان

امروزه سیسیل پوردی (برنده مسابقات قهرمانی شطرنج مکاتبه ای جهان 1953) بیشتر بخاطر روشی که در آموزش به نوآموزان گردآوری کرد ،مشهور می باشد. 30 پیشنهاد زیر حاوی نکات جالبی برای نوآموزان می باشد. بدیهی است که به هیچ یک از آنها به دید یک حکم قطعی نباید نگریست.

10 پیشنهاد شروع بازی

1- با پیاده های مرکزی آغاز کنید.

2- با تهدید گسترش دهید.

3- اسبها قبل از فیلها.

4- دوبار با یک مهره بازی نکنید.

5- کمترین حرکات ممکن پیاده ای را در شروع به کار گیرید.

6- وزیر را خیلی زود به بازی نیاورید.

7- هر چه سریعتر قلعه بروید (ترجیحاً در جناح شاه).

8- همواره برای بهبود درکنترل مرکز بازی کنید.

9- سعی کنید حداقل یک پیاده در مرکز داشته باشید.

10- بدون نتیجه واضح و کافی، قربانی ندهید.

در عوض قربانی کردن پیاده می بایست:

یا  سه تمپ کسب کنید.

یا  وزیر حریف را منحرف کنید.

یا  از قلعه رفتن حریف جلوگیری کنید.

یا  یک حمله قوی درست کنید.


10 پیشنهاد وسط بازی

1- تمام حرکاتتان را در قالب یک طرح مشخص انجام دهید.

2- وقتی از لحاظ ارزش مهره ها جلو هستید، تاآنجا که ممکن است مهره ها را تعویض کنید (بخصوص وزیر).

3- از ضعف های جدی پیاده بپرهیزید.

4- در وضعیت های فشرده و زیر فشار با تعویض خود را آزاد کنید.

5- وقتی وزیر حریفتان در صفحه است، شاه را بیرون نیاورید.

6- تمام ترکیبها بر مبنای حمله دو گانه است.

7- اگر حریفتان یک یا دو مهره بی دفاع دارد، بدنبال ترکیب باشید.

8- در وضعیت برتر برای حمله به شاه حریف می بایست ستونها (وگاهی قطرها) را برای حملات سوارهای سنگین باز کنید.

9- در وضعیت های برابر،  فعالیت مهره ها را به سمت مرکز هدایت کنید.

10- در وضعیت های نامطلوب بهترین دفاع در صورت ممکن حمله متقابل است.

 

10 پیشنهاد آخر بازی

1- برای بردن بازی بدون پیاده ها شما حداقل باید یک رخ یا دو سوار سبک داشته باشید. (به استثنای دو اسب)

2- شاه در آخر بازی باید فعال شود.

3- پیاده عبوری (رونده) می بایست پیشروی کند.

4- راحت ترین آخر بازی برای پیروزی ، آخر بازی پیاده هاست.

5- اگر فقط یک پیاده جلو هستید، سوارها را تعویض کنید نه پیاده ها را.

6- پیاده هایتان را در خانه های همرنگ فیل خودتان قرار ندهید.

7- فیل ها معمولاً ازاسبها بهترند مگر در وضعیت های مسدود پیاده ای.

8- یکی از روشهای تصاحب پیاده ها رساندن رخ به عرض هفتم است.

9- رخ می بایست پشت پیاده رونده قرار گیرد.(چه پیاده خودی چه پیاده حریف)

10- پیاده رونده را با شاه مسدود کنید.

فواید شطرنج برای کودکان

شطرنج نهبندان

 

 

 

یاسر سیروان که استاد بزرگ شطرنج می‌باشد، معتقد است که شطرنج برای کودکان چگونه خواندن، نوشتن، حساب کردن و مسئولیت و احترام گذاشتن به دیگران را می‌آموزد. دلایل مختلف آن را برای شما شرح می‌دهم.
شطرنج و ریاضیات:
هر مهره در صفحه شطرنج ارزشی دارد. برخی از مهره‌ها بیش از مهره‌های دیگر باارزش هستند، برای گرفتن مهره‌ای باید محاسبه کنیم که خسارتی به نیروهای ما وارد نشود. شطرنج کمک می‌کند تا بچه‌ها به محاسبه‌های ذهنی بپردازند.
شطرنج و نوشتن:
قواعد دستور شطرنج که بازیکن مجبور است آن‌ها را یادداشت کند موجب می‌شود تا آن‌ها را تشویق به نوشتن نماید.
شطرنج و خواندن:
شطرنج به کودکان آموزش می‌دهد تا برای رفع اشتباهات خود به خواندن و فراگیری کتاب‌های قوانین و استراتژی روی بیاورند.
شطرنج و احترام:
در شطرنج، شما باید به خود و طرف مقابل احترام بگذارید. در هنگام آغاز و پایان بازی باید با حریف خودتان دست دهید. شطرنج احترام گذاشتن به قوانین را به کودکان آموزش می‌دهد.

شطرنج و مسئولیت:
بازیکن برای استقرار مهره‌های خود چگونه هدایت کردن مهره‌ها را یاد می‌گیرد. کودک می‌آموزد که چگونه تصمیم‌گیری کند. اگر او اجازه دهد تا مهره‌هایش اسیر شود، او ممکن است بازی را از دست بدهد. شطرنج به کودکان آموزش می‌دهد در طول زندگی مسئولیت‌پذیری و تصمیم‌گیری را انجام دهد.
وقتی بچه‌ها بازی شطرنج را یاد بگیرند، آن‌ها شروع به توسعه مهارت‌های ریاضی از جمله جبر و هندسه، تفکر انتقادی، تفکر منطقی،‌تصمیم‌گیری و حل مشکل می‌نمایند. این مهارت‌ها به آن‌ها اجازه خواهد داد که در مسیر زندگی با اتفاقات غیرمنتظره برخورد نمایند و خود را در تمام موقعیت‌ها کنترل کنند. دکتر پیتر Daubergne از دانشگاه سیدنی در استرالیا در خصوص کودکانی که شطرنج یاد گرفته‌اند تحقیفاتی به عمل آورده است. او نتیجه گرفت که ضریب هوشی این کودکان به طور چشمگیری در زمینه‌های زیر افزایش یافته است:
* بچه‌ها یاد گرفتند که چگونه در مسائل پیچیده تصمیم بگیرند بدون کمک از بزرگسالان
* مهارت خود را در تفکر خلاق، انتقادی و اصلی افزایش ‌دادند.
* خواندن، زبان، ریاضیات و حافظه به شدت تقویت شد.
* مهارت حل مسأله به طور قابل ملاحظه‌ای تقویت شد.
* آن‌ها قادر به اندازه‌گیری دقیق و سریع تصمیم‌گیری تحت فشار زمان، در برخورد با امتحانات درسی شدند.
* آن‌ها آموختند که برای برنامه‌ریزی اهمیت زیادی قائل شوند.
* شطرنج موجب شد که آن‌ها برای تحصیلات خودشان تلاش نمایند.
* شطرنج به کودکان در تمام زمینه‌های اقتصادی و غیره کمک می کند.
در اروپا و روسیه شطرنج در برنامه رسی کودکستان‌ها گنجانده شده است. امروز در بسیاری از مدارس جهان درس شطرنج گنجانده شده است. بچه‌ها به شطرنج جذب می‌گردند و مهارت‌های زندگی را می‌آموزند. طرنج تجدیدنظر به ماهیت رقابتی کودکان می‌باشد. در شطرنج، بر خلاف رشته‌های ورزشی، فرزند مسئولیت زیان‌اه را به عهده می‌گیرد نه کس دیگری. می‌آموزد که تنها خودش را سرزنش نماید. از سوی دیگر زمانی که برنده می‌شود، پیروزی برای او شیرین می‌باشد و به همین منظور تلاش بیشتری می‌کند.این مقاله براساس مطالعات روانشناسی و آموزشی، تاثیرات شطرنج بر دانش آموزان را بررسی کرده و در نهایت نشان می دهد که شطرنج، هوش
IQ) intelligent quotient )
و توانایی حل مساله را افزایش داده و تصمیم گیری مستقل و سریع در موقعیتهای دشوار را آموزش می دهد.همچنین مهارتهای خواندن ، حافظه،زبان و ریاضیات را تقویت کرده تفکر منتقد و خلاق را تغذیه می کند.شطرنج تمرینی برای تصمیم گیری سریع و دقیق در تنگی وقت فراهم می آوردومی تواند از این طریق نتایج دانش آموزان در امتحانات مدرسه را بهبود بخشد.

شطرنج نحوه تفکر منطقی و کارآمد را آموزش می دهد و انتخاب بهترین گزینه از میان گزینه های موجود را نشان داده و اهمیت برنامه انعطاف پذیر ، تمرکز و نتیجه انتخاب و تصمیم گیری را به نمایش می گذارد.همچنین دختران و پسران را صرفنظر از قابلیتهای طبیعی یا سابقه اجتماعی-اقتصادی آنها تحت پوشش می گیرد.
نویسنده با تکیه بر فواید مذکور چنین ادعا می کند که شطرنج از جمله بهترین و موثرترین ابزاردرآماده کردن کودکان برای مواجهه یا دنیای کنونی است که روز به روز در دریای اطلاعات فروتر می رود و همراه با آن موقعیت های دشوارتری در تصمیم گیری را به ارمغان می آورد.
آیا شطرنج هنراست؟ یا شاید علم؟ یا چناچه برخی ادعا می کنند هردو؟ بیایید روراست باشیم ،شطرنج در واقعیت فقط یک بازی است.رقابتی خلاق و مفرح.بازیی که چندان متفاوت از تنیس،کریکت،فوتبال یا گلف نیست.
اماتفاوت برجسته ای که شطرنج را متمایز می کند در این است که شطرنج جزو معدود بازیهایی است که ذهن انسان را به تمامی تمرین می دهددر حالیکه درقابلیت تحکیم شخصیت و تقویت اعتماد به نفس با دیگر ورزشها مشترک است.
اکثر ما می توانیم این تمرین را به کار ببندیم هر چند برای برخی از ماشاید کمی دیر باشداما برای فرزندانمان شاید چندان هم دیر نشده است.
شطرنج از جمله قویترین ابزار در دسترس جهت تقویت ذهن کودک است.
یاد گرفتن حرکات آن نسبتا ساده است. بیشتر کودکان 7-6 ساله می توانند قوانین پایه را به کار ببندند.حتی برخی از آنها در سنین5-4 سالگی نیز از عهده برمی آیند.شروع به موقع چنانچه در موسیقی و زبان، می تواند در میزان مهارت کودک موثر افتد.در نهایت در هر سنی شطرنج مهارتهای تمرکز،صبر و پشتکار را افزایش داده خلاقیت،فراست ،حافظه و توانایی تجزیه تحلیل را تقویت کرده تصمیم گیری در موقعیتهای دشواروحل مساله به شیوه انعطاف پذیر را آموزش می دهد.
نویسنده معترف است که این ادعایی بزرگ است و در اثبات آن برخی مباحث و مطالعات آموزشی را دلیل می آورد.

تمرکز،صبر و پشتکار :

اگر بخواهیم شطرنج باز خوبی باشیم نیاز به قدرت تمرکز بالا داریم. گاهی چهره برخی شطرنجبازان حتی بازیکنان برتر در رده جهانی به هنگامی که از پشت میز خود برای تنفس بلند شده و در سالن راه می روند به نظر غیر عادی و پریشان می رسد .در یک نگاه دقیق تر در می یابیم که بیشتر آنها حتی زمانی که پشت میز نیستند، با تمرکز قوی خود، صفحه بازی را در ذهن بازسازی کرده و به تجزیه و تحلیل مشغولند. شطرنج به بازیکنان جوان و کم تجربه تر نتیجه تمرکز قوی را آشکار کرده و تاوان فوری خطاها را به نمایش می گذارد کمتر ابزار آموزشی چنین کارآیی سریعی دارد.
آنی غفلت در تمرکزبه ویژه در مرحله آخربازی می تواند نتیجه جبران ناپذیری را به بار آورد. بازیکنان جوان تنها با صبر و پشتکار (شاخصه هایی که در مدرسه و به ویژه در نتیجه امتحانات دانش آموزان نقش مهمی را ایفا می کنند.)می توانند نتیجه قابل قبولی کسب کنند.

تجزیه تحلیل، منطق و توانایی حل مسأله :

مهارت در شطرنج، نیازمند آمیزه ای از شایستگی ها ست. مطالعات دکتر تایید کرد که شطرنجبازان قدرتمند نوجوان 1974 آلبرت فرگوسن در سال
ازتوانایی بالایی در تجسم فضایی،ریاضی ،کارهای اجرایی (سال 16-18)
برخوردارند.
دکتر فرگوسن در مطالعات سال 1995 خود چنین می گوید : ""این دریافت نشان داد که مهارت در شطرنج، تنها مستلزم تسلط بر یک مهارت خاص
و یا آمیزه ای از یک یا دو مهارت نیست بلکه ترکیب وسیعی از مهارتها در
کنار هم این قابلیت را فراهم می آورد." وی در یک تحقیق مهم دیگر دریافت که یادگیری شطرنج، حتی در نوجوانی سبب تقویت مهارتهای ریاضی و زبانی است. این نتیجه برای بیشتر دانش اموزانی (حتی بازیکنان معمولی تر)که برای یکسال تحصیلی در هفته دو ساعت تمرین شطرنج داشتند صادق بود. تحقیقی دیگر(جان آرتیس)اضافه می کند که شطرنج سبب تقویت حافظه کودکان نیز می شود.
تحقیق دیگری در کانادا در سال 92-1991 ، بر تاثیرشطرنج در تقویت و افزایش مهارت حل مسأله در کودکان تأکید می کند. معلمان با افزودن شطرنج به برنامه آموزش کلاسیک ریاضیات توانستند به طرز چشمگیری متوسط شاخص قابلیت حل مسأله دانش آموزان را بالا ببرند. دانش آموزانی که شطرنج را در برنامه آموزشی ریاضیات خود گذرانده بودند، امتیازی بسیار بالاتر ازآنانی که برنامه استاندارد آموزش ریاضی را گذرانده بودند نشان دادند. مدرسه مقدماتی شطرنج هم اکنون در نیو برونزویک (محلی که این تحقیق مورد آزمایش قرار گرفت) مشغول به فعالیت است. در سال 1989
دانش آموزدر مسابقات قهرمانی مدارس این منطقه شرکت کردند 120
سه سال بعد این تعداد به بیش از 19000 نفر رسید.(آلبرت فرگوسن 1995 )
همچنین ثابت شده است که شطرنج،تفکر خلاق و نقادانه را تغذیه می کند. مطالعات چهار ساله دکتر فرگوسن (83-1979 )تأثیر شطرنج بر قدرت تفکر دانش آموزان مدرسه ای در امریکا را بررسی می کند. این دانش آموزان
بودند.با آزمایش دو تست (تست 130 بالای IQ جزو دانش آموزان مستعد با
ارزیابی تفکر نقادانه واتسون-گلاسر و تست تفکر خلاق تورنس)بر روی این دانش آموزان فرگوسن دریافت که بعد از گذراندن 64-60 ساعت آموزش و تمرین شطرنج در طی 32 هفته، آنها پیشرفت چشمگیری در شاخص تفکر خلاق نشان دادند. بعلاوه وی دریافت که شطرنج خلاقیت نوجوانان مستعد را آبیاری می کندوی همچنین چنین نتیجه گیری کرد که :"اینطور به نظر می رسد که شطرنج از بسیاری از برنامه های رایج برای پرورش تفکر خلاق برتر است و بنابراین می تواند در برنامه متفاوتی برای دانش آموزان مستعد در نظر گرفته شود."شطرنج نه تنها برای پرورش و توسعه مهارتهای دانش اموزان مستعد ارزشمند است بلکه دانش آموزان متوسط و پایین تر نیز می توانند از آن بهره مند شوند. مایکل وسیو (مربی شطرنج 1990 ) می گوید
یک شطرنج آموز کند حتی اگر نتواند شطرنج را به کمال دریابد (همه استراتژی ها و تاکتیک ها را یاد بگیرد.)ولی می تواند از زبان، تصویر کلی و سیستم شگرف حرکات آن سود جوید.
دکتر فرگوسن در سال 88-1987 برنامه اموزش و تمرین شطرنجی را درکلاس ششم یک مدرسه روستایی در ایالت پنسیلوانیا شامل 9 دختر و 5 پسر به آزمایش گذاشت. در شروع برنامه دانش آموزان متوسط 104 را در را کسب کردند. این برنامه شامل 3-2 جلسه آموزش در هفته بود IQ تست
وعلاوه بر آن دانش آموزان بیشتر اوقات زمانی را روزانه به بازی کردن اختصاص می دادند.این دانش آموزان برای شرکت در مسابقات ترغیب و تشویق شدند. پس از گذراندن این دوره فشرده، 7 تن از پسران این کلاس توانستند در مسابقات قهرمانی شطرنج مدارس ایالت پنسیلوانیا به مقام دوم
دانش آموزان کلاس پس از گذراندن این IQ دست یابند.در نهایت نتایج تست
این برنامه،پیشرفت چشمگیری در حافظه و مهارتهای زبانی بویژه در بازیکنانی که در مسابقات شرکت داشتند را نشان داد.
شطرنج حتی نشان داده است که می تواند در مجموع سبب افزایش نتایج تست شود. آزمایش تست وچسلر برروی 4000 دانش آموز ونزوئلایی IQ های
که تنها کمتر از 5 ماه دوره آموزش شطرنج را گذرانده بودند،در اکثر آنها افزایش نتایج تست پس از گذراندن دوره را نشان می داد. گروه آزمایشی از میان تمام رده های اجتماعی-اقتصادی انتخاب شده بودند و هر دو جنسیت زن و مرد را شامل می شدند. ارائه نتایج این مطالعات دولت ونزوئلا را به شدت تحت تأثیر قرار داد چنان که از سال 89-1988 دروس شطرنج در اکثر مدارس ونزوئلا مرسوم گشت.

اهمیت پردازش اطلاعات و حل مسأله در دهکده جهانی :

اینترنت،ایمیل و کامپیوترها به سرعت در کار تغییر شاخص های موفقیت در کار و تحصیلند.
با شتاب گرفتن پروسه جهانی شدن، اطلاعات هر چه سریعتر و سریعتر به جریان می افتد.اطلاعاتی که تا همین چند سال پیش برای دسترسی به آن ماها زمان صزف می شد امروز از طریق اینترنت در ظرف چند دقیقه قابل دسترسی است. با چنین دسترسی آسان و حجم شگرف اطلاعات، توانایی انتخاب مناسب از میان گستره وسیع گزینه های موجود امری حیاتی است.
در چنین دنیایی،دانش آموزان باید بکوشند سرعت،انعطاف پذیری و قدرت انتقاد واکنش های خود را با روند پیچیدگی دنیای کنونی هماهنگ کنند. دانش آموزان علاوه بر ذخیره حجم قابل توجهی از این اطلاعات، باید توانایی جستجو در این دریای اطلاعات و از همه مهم تر پردازش اطلاعات را داشته باشند. آنها همچنین باید توانایی دسته بندی اطلاعات متناسب و نامتناسب ، یادگیری سریع تکنولوژی های جدید و همچنین استفاده از آنها در حل مسائل را در خود تقویت کنند.
اینجاست که شطرنج به عنوان ابزار ویژه و قدرتمند در پرورش ذهن کودکان ما ظاهر می شود. ماهیت پویای شطرنج، مجموعه ای متغیر از مسائل را در هر حرکت پیش رو می گشاید. به استثنای حرکات اولیه در شروع بازی -که می توان قویترین آنها را به خاطر سپرد- هر حرکت موقعیتی جدید را فراهم می آورد. شطرنج بازان می کوشند در هر موقعیتی در صفحه، با محاسبات خود و پیش بینی وضعیتهای محتمل و ارزیابی آنها براساس اصول تئوری،بهترین حرکت ممکن را پیدا کنند.در بعضی پوزیسیونها بیش از یک حرکت خوب وجود دارد، چنانچه در دنیای واقعی بیش از یک گزینه مناسب می تواند موجود باشد.بازیکنان باید تصمیم گیری در موقعیتهای مبهم و یا دشوار در شطرنج را بیاموزند.
چنین مهارتهایی در اندیشیدن برای دانش آموزان مقطع ابتدایی و راهنمایی در برخورد با مسائل روزمره زندگی حتی از ارزش و اهمیت بیشتری برخوردار است.انمت این دانش آموزان در مقطع دانشجویی خود باید بدانند چگونه از گستره وسیع قوانین و اطلاعات موجود در پاسخ دادن به مسأله استفاده کنند. مهارتی که فقدان آن در دانشجویان فعلی دانشگاهها قابل مشاهده است.در نتیجه این فقدان در اطلاعات غرق شده اند و بیهوده به جای جستجوی گزینه های متفاوت و متناسب ،بهترین پاسخ را جستجو می کنند.

نتیجه گیری :

شطرنج، گزینه ای مناسب و با قدرتی استثنایی برای پرورش ذهن کودکان ماست و آنها را در مواجهه و غلبه بر پیچیدگیهای روزافزون و نیازهای دهکده جهانی یاری می رساند.روز به روزمدارس بیشتری در سراسر جهان به ارزش و اهمیت شطرنج پی برده و آن را در برنامه استاندارد آموزشی خود جای می دهند. در حقیقت شطرنج فقط یک بازی است. بازیی که در عین حال توانسته بعضی از بزرگترین مغزها در قرن گذشته را به خود جذب کرده و به مبارزه طلبیده است. چنانچه امروز کتابهایی که درباره نحوه بازی نوشته شده اند، به راحتی می توانند قفسه های یک کتابخانه را پر کنند.
شطرنج همچنین ابزار ویژه و موثری در آموزش است. شطرنج ذهن انسان را اعم از دختر و پسر، با استعداد ویژه یا معمولی، ورزشکار یا غیر ورزشکار، ثروتمند یا فقیر به تساوی به مبارزه می طلبد. شطرنج می تواند به دانش اموزان اهمیت برنامه ریزی و همچنین پیاود تصمیم گیری را بیاموزد.
بعلاوه تمرینی است برای بالا بردن قدرت تمرکز دانش اموزان. شطرنج بازی قوی همچنین شیوه دستیابی به برد دلپذیر و باخت برازنده، تفکر منطقی و موثر، تصمیم گیری در موقعیتهای دشوار و مبهم را فرا می گیرند.(سیمور و نورود 1993 ) در سطوح بالاتر، چنانچه بازی خوب نیازمند طرح و نقشه ای منطبق و مرتبط باوضعیت متغیر صفحه است و نقشه ای که بدون در نظر گرفتن پاسخ های محتمل و متفاوت حریف طرح ریزی شود کارآیی لازم را نخواهد داشت برنامه ریزی انعطاف پذیر را تعلیم می دهد.
شطرنج همچنین می تواند اسباب اعتماد به نفس و خودباوری در کودکان رافراهم آورد اما چنانکه باخت حتی برای قهرمانان جهان نیز اجتناب نا پذیر است با تکبر و نخوت میانه ای ندارد.
شطرنج ابزاری برای آموزش و شکوفایی دانش آموزان مستعد نیز به شمار می رود. مسابقات شطرنج موقعیت مناسبی برای مواجهه این کودکان مستعد با همتایان خود در سنین مختلف است چنانچه اکثر مسابقات شطرنج بر خلاف دیگر رشته های ورزشی محدودیت سنی برای شرکت ندارند. در مسابقات یک بازیکن 6 ساله می تواند مقابل بازیکن 10 ساله بازی کند و یا بازیکن 12 ساله مقابل 17 ساله. بازیکنان جوان در مسابقات بزرگسالان بسیار خوب ظاهر می شوند. برای مثال در سال 2000-1999 در استرالیایک بازیکن 14 ساله قهرمانی جنوب استرالیا را از آن خود کرد و یک بازیکن 15 ساله موفق به کسب مقام قهرمانی کوئینزلند شد . همچنین بازیکنی 13 ساله با پوئن شکنی به مقام دوم قهرمانی استرالیا دست یافت.
تحقیقات نشان داده است که مطالعه و یادگیری روشمند شطرنج می تواند سبب کودکان گردد در حالیکه اسباب تقویت مهارتهای IQ بالا رفتن شاخص
زبانی، ریاضی و خواندنی را فراهم می آورد.
مسابقات شطرنجی که با تعریف محدودیت زمانی و با ساعت شطرنج برگزار می شوند بازیکنان را در تصمیم گیری سریع و تحت شرایط فشار تمرین می دهند. مهارتی که می تواند دانش اموزان را در فشار مشابه امتحانات مدارس یاری برساند.
شطرنج ابزاری جذاب برای تمرین ذهن و به مبارزه طلبیدن آن است. تمرکز لازم در بازی ذهن را حساس تر و هوشیارتر کرده و تفکر مناسب را تقویت می کند.
در نهایت یکی از مهمترین آثار آن، آموزش تفکر و حل مسایل متغیر با ارائه ترکیب متنئوعی از مسائل پشت سر هم است. با میلیونها احتمال متفاوت در بازی ، بازیکنان باید همیشه برای رویارویی با موقعیتها و مسائل جدید آمده باشند. آنها نمی توانند با به کار بستن یک فرمول ثابت و یا استفاده از حافظه خود این مسائل را حل کنند. بلکه باید به قدرت تحلیل و محاسبه خود تکیه کرده و با استفاده از قوانین پایه و وضعیتهای نمونه وار و ابتکار و خلاقیت خود حرکت مناسب را بیابند.
در ژوئن 1999 کمیته بین المللی المپیک شطرنج را رسما به لیست ورزشهای کمیته افزود. رویدادی خوش برای آمار 6 میلیونی شطرنجبازان جهان. با این تصمیم جدید، کودکان با انگیزه بیشتری و با رویاهای قهرمانی به این رشته روی می آورند

 

نتایج یک پایان نامه نشان داد که بازی شطرنج می تواند موجب افزایش مهارت حل مساله در افراد گردد.

به گزارش سرویس پایان نامه ایسنا، مهنازامین رنجبر در پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی خود با عنوان " تأثیر بازی شطرنج بر مهارت های حل مسأله در دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) " آورده است: بنا به نظریه انتقال در یادگیری، در برخورد با مسائل مختلف ( مثل بازی شطرنج که از جهت مراحل شبیه به مراحل حل مسأله به طور کلی است) فرد می تواند توان خود را در موقعیت های مختلف بیازماید و با تکرار و تمرین مسائل مختلف ، نحوه برخورد مناسب با مسائل را یافته و آنها را به موقعیت های مشابه در زندگی تعمیم دهد.

درادامه این پایان نامه آمده است: می توان اظهار داشت که شطرنج به عنوان یک بازی، محیطی را ارائه می کند که با هرآرایش در صفحه ، مسأله ای خاص شکل گرفته و مستلزم حل آن جهت پیشبرد بازی است.

هر بازیکن در بازی شطرنج، زمانی که با حرکت تازه ای از جانب حریف  یا با وضعیت تازه و به عبارت دیگر با مسأله ای جدید روبرو می گردد، ابتدا با بررسی موقعیت مهره ها در حالت جدید، به بررسی وضعیت کلی صفحه می پردازد. فرضیه سازی در خصوص هر حرکت یا مجموعه ای از حرکات، مرحله ای است که فرد را در جهت پیش بینی حرکات ممتد وموفقیت آمیز آماده می سازد . زمانی که فرد با موقعیتی ساده روبرو می گردد، به راحتی فرضیه مورد نظر خود در خصوص آن وضعیت را طرح نموده و به سرعت ، آن را می آزماید.

دراین پایان نامه اضافه شده است: حرکات سریع بازیکنان در ابتدای بازی می تواند نشان دهنده سادگی مسائل درابتدای بازی باشد به نحوی که حتی بازیکنان مبتدی نیز بعد از چند بازی ابتدایی، پیش بینی های اولیه را به سادگی انجام داده و به سرعت حرکات خود را انجام می دهند. به عبارت دیگردر خصوص مسائل ساده ، روند مراحل فرضیه سازی، فرضیه آزمائی و نهایتاً حل مساله در زمان کوتاهی طی می شود.

درادامه این پایان نامه که در سال 1380 با راهنمایی دکترحسین رضا بخش در دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه الزهرا(س) " تدوین شده، آمده است: کمی بعد از شکل گیری کل بازی ، به تدریج مسائل ، پیچیده تر می گردد. فرضیه سازی و فرضیه آزمایی دراین زمان مستلزم صرف وقت و دقت بیشتر است هر حرکت در ارتباط با پیش بینی چندین حرکت بعدی طرح ریزی می شود. در این مرحله ، بازیکن می آموزد که برای حل هرمسأله راه های متعددی وجود دارد و انتخاب بهترین راه ، مستلزم درایت و اندیشه بالا است و نهایتاً تصمیم گیری در خصوص مسائل اساسی است که نتیجه بازی را مشخص می کند.

محقق در خاتمه می افزاید : در بازی شطرنج ، بازیکن مراحلی را که باید درحل مسئله طی نماید، طی می کند . این مراحل دقیقاً شبیه مراحلی است که در حل مسائل کلی، فرد با آن ها مواجه می گردد. همان طور که در موقعیت زندگی، فرد در برخورد بامسائل تکراری به سهولت از عهده حل آن ها برمی آید در بازی شطرنج نیز در برخورد با مسائل ساده به راحتی واکنش نشان می دهد. اما درموقعیت های دشوار و تازه تر با صرف دقت کافی راه حل احتمالی را بررسی نموده و بهترین راه حل را برمی گزیند. گفتنی است، جامعه آماری این پژوهش ، شامل 3300 دانشجو در رشته های مختلف دانشگاه الزهرا در نیمسال اول سال تحصیلی 80-79 در مقطع کارشناسی به استثنای دانشجویان رشته های ریاضی ، فنی و مهندسی بوده است. دانشجویان اخیر( رشته های ریاضی و فنی و مهندسی) با فرض سر و کار داشتن و تمرین حل مسأله که اقتضای رشته تحصیلی آنهاست از جامعه آماری حذف گردیدند.


عکس بهترین شطرنج باز در کنار بهترین فوتبالیست دنیا

کارلسن - رنالدو



نتایج مسابقات جدول چلنج

Participant List

SNo.

Name

NRtg

FED

1

شهابی محمد

1615

IRI

2

عربی سید مرتضی

1624

IRI

3

هاشم زهی مهدی

1570

IRI

4

جهاندوست احمدعلی

1528

IRI

5

نیکدل احمد

1475

IRI

6

عباسی بهروز

1528

IRI

7

هاشمی محمدامین

1471

IRI

8

شهرکی کاظم

1528

IRI

9

روانبخش ابوالفضل

1471

IRI

10

قربانی مهدی

1528

IRI

11

جهانی علی

1471

IRI

12

نجفی امیر

1501

IRI

13

بصیری پور حسن

1498

IRI

14

محمدی محمود

1528

IRI

15

ماهرودی محسن

1471

IRI

16

اردونی مسعود

1485

IRI

 

 

قواعد منطقی واساسی بازی بزرگان شطرنج

بازى شطرنج چنان شاخ و برگ میگیرد و چنان گستردگى و تنوعى مییابد که دیگر نمیتوان بر اساس محاسبه صرف گفت که کدام شاخه یا شاخه ها به برترى می انجامند. استفاده از راههاى میان بر و جست و جو بر اساس توجه به جنبه هایى از پوزیسیونها اهمیت بیشترى پیدا میکند. آنچه موجب تفاوت سطح شطرنجبازان میشود،نحوه کاربرد این نوع منطق است. استادان بزرگ از توانایى تحلیل "استادانه" فقط در موارد ضرورى استفاده میکنند و بیشتر به منطقى که گفتیم متوسل  میشوند و البته بهترین حرکتها را هم در کوتاه ترین زمان پیدا میکنند.توجه شما را به کلیاتى از قواعد بازى استادان جلب میکنیم.

قواعد حمله 

قواعد دفاع

قواعد فضا

قواعد زمان

قواعد تعویض

قواعد فیل

قواعد رخ

قواعد پیاده

قواعد ساختار پیاده اى

قواعد حمله

  بیهوده مهره مهاجم را با مهره مدافع تعویض نکنید .

باید در یکى از عناصر چهارگانه (نیرو.، فضا، زمان ، ساختار پیاده اى ) برترى داشته باشید تا حمله کنید.

.هدف عمده در بیشتر حمله ها ایجاد ضعف پیاده اى است

 در جایى حمله کنید که نیرویتان قویتر است ،بجز حمله اقلیت که هدف در آن ایجاد پیاده عقب افتاده در ستون باز است

 در جهتى حمله کنید که در آن پیاده ها نشانه رفته اند.

 پوزیسیون بهتر در مرکز، حمله در جناح را توجیه میکند.

قواعد دفاع

در هنگام دفاع، صرفه جویى کنید. مهره زیادى دست و پاگیر مدافع است.

ضعف پیاده ‌اى ایجاد نکنید، و اگر مجبور شدید، این ضعف را در حداقل نگاه دارید.

قواعد نیرو

کسى که از لحاظ نیرو جلو باشد در۹۰ درصد مواقع برنده است.

وقتى از لحاظ نیرو جلو هستید. اصل اساسى "تعویض مهره ها" است.

قواعد فضا

 بکوشید کنترل خود را بر فضا افزایش دهید.

وقتى برترى فضا دارید مهره ها را تعویض نکنید؛ مهره هاى شما با ارزشترند،زیرا مهره هاى حریفتان در هم رفته و فشرده هستند.

 با تعویضهاى پیاده اى بازى را باز کنید.

حمله خود را بر پیاده اى متمرکز کنید.

قواعد زمان

 پوزیسیون را قفل نکنید یا نبندید

با تعویضهاى پیاده اى بازى را باز کنید.

قواعد تعویض

 براى آنکه بدون اتلاف وقت، ستون یا عرض یا قطرى را بگشایید یا تصرف کنید، تعویض کنید.

 براى اینکه در اثر عقب نشینى وقت تلف نکنید ، تعویض کنید.

 براى آنکه مدافع قویتر را از میان بردارید،تعویض کنید.

 هنگامى که از لحاظ قوا جلو هستید تعویض کنید.

 وقتى حریفتان ضعف پیاده اى دارد تعویض کنید.

وقتى پیاده رونده دارید تعویض کنید.

قواعد فیل

فیل در پوزیسیونهاى باز بهتر است.

وقتى قطرها را بگشایید، فیل بیشترین کارایى را مییابد.

فیل علیه پیاده هاى رونده کارایى خوبى دارد.

قواعد اسب

اسب در پوزیسیونهاى بسته بهتر است.

اسب اگر در مرکز مستقر شود بیشترین کارایى را مییابد

وقتى پیاده هاى رونده متصل دارید، اسب بیشترین کارایى را دارد.

قواعد رخ

رخ به ستونهاى باز تعلق دارد.

 هدف نهایى رخ، هجوم به عرض هفتم و هشتم است.

قواعد وزیر

 وزیر باید در گشایش در جاى خود بماند و در وسط بازى در مرکز باشد

قواعد شاه

 هر چه به آخر بازى نزدیکتر مىشوید، شاه را فعالتر کنید.

قواعد پیاده

 ماهیت طرح عملیاتى شما به ساختار پیاده اى بستگى دارد

 سه نوع ساختار پیاده آى وجود دارد: ضعیف، محکم، دینامیک.

پیاده هاى مرکزى مهمتر از پیاده‌ هاى جناحى هستند.

در آخر بازى، پیاده ها نباید همرنگ فیلتان باشند



آموزش کار با ساعت های دیجیتالی

ساعت دیجیتالی


 

همه ما بر این باوریم که یکی از عوامل مهم و تعیین کننده در برگزاری هر چه بهتر مسابقات

 استفاده صحیح و دقیق از ملزومات و ابزار شطرنج می باشد. اجازه دهید بدون هیچ مقدمه ای اشاره ای داشته باشیم به یکی از حساس ترین و دقیق ترین این ابزارها یعنی ساعت شطرنج.

امروزه نام ساعت شطرنج مترادف است با ساعت شطرنج دیجیتالی و برگزارکنندگان، داوران و همه عوامل اجرایی به جهت دقت و سرعت بالا، استفاده از این نوع ساعت ها را در دستور کار خود قرار می دهند. بدون شک هر دو گروه عوامل اجرایی و بازیکنان ملزم به توانایی در کار کردن و تنظیم بهینه ساعت شطرنج می باشند.

1- عوامل اجرایی به جهت اداره و کنترل مسابقات  
2- بازیکنان به جهت کاربران اصلی

شاید شما هم روزی شاهد این ماجرا بوده اید که بازیکنی در حین بازی جهت احضار داور به جای متوقف کردن ساعت آن را خاموش کرده و یا در یک بازی بلیتس بازیکن پس از این که زمان حریف پایان یافته به علت عدم آشنایی با ساعت مورد استفاده و عدم توانایی در متوقف کردن ساعت بازی برنده را به مساوی تبدیل کرده. با نهایت تاسف هنوز در مسابقات مختلف بازیکنانی را مشاهده می کنیم که برای روشن یا خاموش و یا متوقف کردن ساعت با مشکل مواجه هستند و این به هیچ وجه در خور و شایسته یک بازیکن شطرنج در دنیای علم و فناوری نیست.

اجازه دهید مروری کوتاه داشته باشیم بر ساعت شطرنج و سپس در ادامه طرز کار و چگونگی تنظیم سه نوع ساعت متداول و مورد استفاده در مسابقات شطرنج داخل کشور را برای دوستان عزیزم تشریح خواهم نمود. امید آن که با کمی دقت در فراگیری این مهم مشکلات را بر طرف و یا به حداقل کاهش دهیم. ساعت های شطرنج دیجیتالی عموماً دارای مشخصاتی به شرح زیر می باشند.

1- دکمه روشن و خاموش 
2- تعدادی دکمه تنظیم جهت قرار گرفتن در مد های زمانی مختلف 
3- صفحه نمایش دهنده 
4- برنامه های پیش فرض که معمولاً با کدهای بخصوص در زیر ساعت بصورت چاپی قابل رویت است.

چنانچه برنامه های پیش فرض را مشاهده کنید به سادگی متوجه خواهید شد که در مقابل هر کد یا شماره شرحی کوتاه از آن برنامه پیش فرض که قبلاً در حافظه یا آی سی های ساعت برنامه ریزی شده آمده است و چنانچه آن کد بخصوص را انتخاب کنید به طور اتوماتیک ساعت شما در این مد خاص تنظیم و آماده کار می باشد و کافیست برای شروع دکمه Start را  به کار اندازید. به طور مثال:

1- Blitz  5 Min              2- Rapid  25 Min                  3- Manual Set


ادامه نوشته

تفکر شطرنجی در بازاریابی

چكيده

وكلاي دادگاه‌ها، فرماندهان ميدانهاي جنگ و سياستمداران فعال در عرصه‌هاي سياسي، همگي به نوعي تحت‌تاثير صفحه سياه و سفيد 64 خانه‌اي و 32 مهره‌اي بازي شطرنج قرار دارند. زبان شطرنج، به زبان روزمره بسياري از مديران تبديل شده است. ما همواره در موقعيت هاي رقابت به گونه اي رفتار مي‌كنيم كه گويا در يك بازي قرار داريم وهميشه سعي مي‌كنيم، دست كم چند حركت بعدي رقيب را پيش‌بيني كنيم. اين مقاله در پي آن است تا با الگوبرداري از اصول بازي شطرنج، دوازده اصلي كه در تبليغات مي‌توانند مورد بهره‌برداري قرار گيرند، ارائه دهد.

مقدمه
به باور كاسپاروف يكي از قهرمانان بنام، موفقيت در شطرنج و كسب ‌وكار يك مزيت و امتياز روان‌شناختي است و استفاده از پيچيد‌گيهاي اين بازي نيازمند آن است كه شطرنج بازان به طور عمده ‌به استعداد خود و روشهاي اين بازي اتكا كنند. كاسپاروف در مصاحبه طولاني خود با مجله هاروارد، بر نكاتي همچون استفاده از قدرت شطرنج به عنوان الگويي براي رقابت‌هاي تجاري، توازني كه شطرنج‌بازان بايد ميان استعداد و تحليل‌هاي خود برقرار كنند، اهميت شكست او در بازي با نرم‌افزار شطرنج آي‌بي‌ام به نام ديپ بلو و پيروزي افسانه‌اي او بر قهرمان سابق جهان و رقيب ديرينه‌اش يعني ‌آناتولي كارپوف و نيز تاثير اين موضوعات بر موفقيت‌هايش، تاكيد كرد.
به گفته كاسپاروف، قهرمانان بزرگ، نيازمند رقباي بزرگ هستند.
موفقيت در اين ورزش بيش از هر چيز به توان تحليل و فهم انتزاعي ذهن وابسته است. ساليان دراز است كه از بازي شطرنج به عنوان بهترين بازي فكري ياد مي‌شود. در ادامه، برخي از تكنيك‌ها و روشهاي تبليغات شطرنجي ارايه مي شود.

1. برنامه‌ريزي مهره‌هاي ارتباطات بازاريابي و تبليغات
در بازي شطرنج هر يك از بازيكنان پيش از شروع بازي، يك نقشه و برنامه از پيش تعيين شده براي بازي خود طراحي مي كنند. يكي از مهمترين وظايف كمپين‌هاي بازاريابي و تبليغات، برنامه‌ريزي عناصر و ابعاد مختلف بازاريابي و تبليغات است. به طور مسلم بدون برنامه ريزي و تنها با جواب دادن بازي حريف و حركت كردن با توجه به پاسخ هاي حريف، شما به پيروزي نخواهيد رسيد. در ارتباطات بازاريابي و تبليغات شطرنجي، برنامه ريزي عناصر بازاريابي و تبليغات بسيار مهم است و متخصصان بايد بتوانند براي پيامها، رسانه ها، كانالهاي ارتباطي و مخاطبان برنامه ريزي منظمي داشته باشند.

2. پايش و كنترل عناصر و عوامل بازاريابي و تبليغات
فقط برنامه ريزي براي عناصر تبليغات تضمين‌كننده موفقيت نيست. در بازي شطرنج برنامه اي كه براي رسيدن به هدف براي مات كردن حريف مقابل ترسيم مي‌شود، به گونه مرتب و پيوسته با توجه به فعاليتهاي تدافعي و تهاجمي رقبا مي‌بايستي تغيير كند وگرنه با همان برنامه اوليه دستيابي به هدف ممكن نيست. شيوه‌هاي تدافعي و تهاجمي تبليغات را مي‌توان در تيزرهاي تلويزيوني مشاهده كرد كه رقبا بسيار سريع، نسبت به فعاليتهاي همديگر واكنش نشان مي‌دهند و سعي در بهبود پيامها، تصويرها و تكنيك‌هاي تبليغاتي دارند.
در تبليغات و ارتباطات، برنامه‌هاي تنظيم شده براي دستيابي به هدفها مي‌بايستي در دوره هاي مختلف مورد ارزيابي، كنترل و در صورت نياز بهبود و تغيير قرار گيرند، همچنين عوامل عدم اجراي برنامه شناسايي و با تعريف اقدامات اصلاحي مؤثر، رفع شود. مونيتورينگ رسانه‌ها و شعارها و مخاطبان، يكي از مواردي است كه به پايش و كنترل عناصر ارتباطات و تبليغات كمك مي كند.
صدايي كه سالها بر روي تيزرهاي تبليغاتي شركت مك دونالد بود، به علت بازنگري و نظرسنجي مخاطبان در سال 2004 تغيير يافت و صداي ديگري كه بيشتر مزه غذاهاي مك دونالد را نمايان مي‌ساخت جايگزين آن شد.

3. هدفمند بودن حركت‌هاي تبليغاتي و ارتباطي
يكي از تكنيك هايي كه شطرنج بازان بزرگ به آن فكر مي كنند، اين است كه اگر در صفحه شطرنج به‌گونه‌اي عمل كنيد كه در قلمرو حريف، محدوده مانور داشته باشيد و احساس آرامش كنيد، آنگاه مي‌توانيد او را در درون قلمرو خودش شكست دهيد. اين تكنيك بيشتر درتبليغات اينترنتي كاربرد دارد و متخصصان با به كارگيري برنامه ها و مطالب ويژه به قلمرو سايت يك شركت نفوذ كرده، ابتدا عضو آن مي شوند و كم كم تبليغات آن سايت را از آن خود مي كنند.
هدف يك شطرنج باز از بازي، مات كردن حريف مقابل در كنار يك نرمش فكري است. براي هر مهره حركتي با هدف گسترش بازي، تأمين امنيت شاه و آرايش مهره ها براي حمله يا دفاع تعريف شده است. مدير تبليغات و ارتباطات يك شركت و سازمان نيز مي بايستي هدفهاي بلند و كوتاه مدت عناصر ارتباطي، رسانه‌ها و پيامهاي خود را با توجه به وضعيت رقبا ترسيم كرده، برنامه‌هاي عملياتي براي آن را مشخص و به صورت مداوم كنترل كنند.
در تعيين هدفهاي تبليغات وارتباطات انتخاب درست هدفها با توجه به تحليل بازار و رقبا، مشخص كردن زمان، مجري، منابع، هزينه و تعيين شاخص به منظور اندازه گيري ميزان دستيابي به هدفها مي‌باشد.

4. هدايت مهره هاي ارتباط بازاريابي و تبليغات
به منظور مات كردن حريف، كافيست تمام مهره ها را به گونه اي كنار هم قرار دهيد كه ضمن پشتيباني آنها از يكديگر، خانه هاي حركت شاه حريف مسدود شود. بديهي است كه شما بدون تعامل مهره ها با يكديگر، به پيروزي نخواهيد رسيد. (كار گروهي و درك هدف توسط همه).
در تبليغات وارتباطات نيز اگر عناصر مختلف تبليغات و واحدهاي مختلف سرگرم فعاليتهاي خويش باشند و در يك راستا هدايت نشوند تبليغات سازمان به هدفهاي خويش نايل نخواهد شد.
هر بازيكن با توجه به قانون شطرنج مي‌تواند شاه را با بهره جويي از تمامي مهره‌ها محصور و تهديد كند، به طور مسلم در اين بازي برنده كسي خواهد بود كه از حركت مهره ها به گونة مطلوبتري استفاده كند. در تبليغات وارتباطات نيز مي‌توان با رسانه هاي مختلف، مانند: روزنامه ها، مجله‌ها، سايتهاي اينترنتي، بيلبوردها، تلويزيون، راديو، ايستگاه هاي اتوبوس و .... با يك تبليغات تهاجمي، حريف را محاصره و مخاطبان را به سوي خود جذب كرد.

5. حفظ مهره‌هاي تبليغات
در شطرنج حفظ مهره‌ها بسيار مهم است چرا كه هر مهره ارزش فردي و گروهي ويژه‌اي دارد. در بازاريابي، حفظ مشتريان از اصول حياتي هر شركت و سازمان است. در تبليغات و ارتباطات نيزگاهي يك رسانه براي يك سازمان به اندازه‌اي حياتي است كه در صورت از دست دادن آن هيچ راهي براي ارتباط با مخاطب وجود ندارد. به همين دليل شركتها براي به‌دست آوردن و حفظ رسانه‌ها و كانال‌هاي ارتباطي و مخاطبان خود از استراتژي‌ها و تكنيك‌هاي مختلفي استفاده مي كنند. رزروهاي ساليانه برخي از رسانه هاي حياتي با موقعيت مكاني و زماني اثربخش از سوي سازمانها، مي‌تواند به مسئله حفظ مهره ها در شطرنج اشاره داشته باشد. شركتهاي بزرگ گاهي برخي از برنامه‌هاي صدا و سيما يا استاديوم هاي ورزشي و بيلوردهاي ويژه را براي زمانهاي طولاني رزرو كرده، يا حتي اسپانسر آن مي‌شوند.

6. حمايت مهره‌ها و عناصر تبليغات اگر مهره سرباز، با حمايت و هدايت فكري قبلي به انتهاي صفحه شطرنج برسد، تبديل به مهره ارزشمندي چون وزير مي‌شود.  در يك سازمان نيز اگر نيروهاي انساني به طور مناسبي از راه سيستم هاي آموزشي و انگيزشي رشد پيدا كنند، فوايد بسياري براي سازمان خواهد داشت. در تبليغات، يك نام، نشان، پيام و شعار تبليغاتي با گسترش و نفوذ در مخاطبان به يك مهره ارزشمند در بازاريابي مي رسد و سود‌آوري بسيار زيادي براي سازمان خواهد داشت. برخي شعارهاي تبليغات به اندازه اي ارزشمند شده اند كه به ارزشمندترين مهره ارتباطي و بازاريابي يك سازمان تبديل شده است.
يكي از نكته‌هاي مهم حمايت‌هاي سازماني در امر تبليغ، حمايت از نيروهاي خلاق سازمان وشركت است، چرا كه خلاقيت در تبليغات يكي از مهره‌هاي برتر هر سازمان و شركتي به حساب مي‌آيد.

7. پيش بيني حركتها
يكي از هدفهاي تهيه كمپين تبليغاتي، برنامه ريزي عناصر ارتباطات بازاريابي است اما نبايد در زمان تهيه و ارايه كمپين، از حركتهاي رقبا غافل شد. اصلي ترين و مهمترين فن بازي شطرنج، بازي خواني آن است. پيش از هر حركت مي بايستي دست‌كم چند حركت خود و حريف را در ذهن بررسي و تجزيه و تحليل كرد، سپس به بازي پرداخت. در برنامه ريزي استرات‍ژيك تبليغات، تهيه جدول و ماتريس نقاط قوت و ضعف و فرصتها و تهديد‌ها مي تواند در پيش بيني حركتهاي رقيب كمك كند.
پيش بيني حركات نبايد فقط محدود به پيش بيني حركات تبليغاتي وارتباطي رقيب باشد. يك مجري و متخصص تبليغات بايد بتواند حركات بعدي مخاطبان را نيز تجزيه تحليل كند تا بر طبق تغييرات رفتاري، روحي و رواني پيامهايي متناسب با‌ آنها ارايه شود.
برخي از شركتهاي بزرگ، پيش بيني اثربخشي رسانه ها و پيام هاي ارتباطي و تبليغاتي را نيز انجام مي‌دهند. آنها براي پيش بيني دقيق عناصر تبليغاتي خود و رقيب از نرم افزارهاي ويژه‌اي نيز بهره مي‌گيرند.

8 . به چنگ آوردن مهره‌ها
گرفتن مهره هاي حريف در بازي شطرنج، يك مزيت محسوب مي شود. در اين بازي بازيكن با تفكر و تكنيك هاي مختلف سعي در به چنگ آوردن مهره ها است. حتي گاهي مهره‌هاي خود را فدا مي‌كند تا مهره هاي ارزشمند حريف را به چنگ آورد .در كمپين هاي تبليغاتي كه حريف اجرا مي كند بايد دقت كرد، چرا كه شايد رقيب با يك حركت تبليغاتي سعي داشته باشد تا سازمان يا شركت را به واكنشهايي به نفع خود وادارد.
در برخي موارد به دست آوردن امتيازهاي تبليغاتي رقبا، به نيروي بيشتر فكري و اجرايي نياز دارد، به همين منظور شركتهاي مختلف سعي در استخدام نيرو هاي فكري و خلاق در واحد تبليغات و روابط عمومي خود هستند.
در تبليغات اينترنتي، اين مسئله توسط موتورهاي جستجو گر و با تكنيك هاي نرم‌افزاري و نام و نشان‌گذاري ويژه اجرا مي‌شود تا نام و نشان شركت در فهرست اوليه موتورهاي جستجو گر باشد.

9 . پرهيز از حركات اضافي
«Advertiming» نرم افزاري است كه برخي از متخصصان براي زمانبندي تبليغات آن را به بازار ارايه كرده اند. كنترل زمان تبليغ و مديريت زمان تبليغ، يكي از نكته‌هاي مهم در تبليغات اثربخش است. داشتن مزيت زماني و مكاني در تبليغات باعث مي شود كه نسبت به رقبا پيشرو باشيم. در شطرنج بازي با مهره سفيد، يك مزيت محسوب مي شود، زيرا يك حركت از مهره سياه پيش است و قدرت تهاجم را در اختيار دارد. در بازي بايد مراقب هر حركت بود تا اين مزيت حفظ شود و با استفاده از آن، بازي حريف را به دست گرفت.

10 . تحقيق و توسعه
در بازي شطرنج، به منظور استفاده از تمامي مهره ها، مي بايستي آنها را به خانه هايي انتقال و گسترش داد كه قابليت حمله، دفاع و مانور بيشتري داشته باشند. حال اگر اين گسترش بدون انديشه باشد، موجبات از دست دادن بازي را فراهم مي‌آورد.
در تبليغات و ارتباطات تحقيق و گسترش عناصر و ابزارهاي ارتباط و تبليغ مي توانند در افزايش بهره وري و كارآيي كمپين هاي تبليغاتي، نقش مهمي داشته باشند.

11. مراقبت از آچمز شدن
آچمز شدن، عبارت است از حمله اي كه عليه شاه توسط طرف مقابل صورت مي گيرد و در اين حالت، شاه يكي از مهره‌هاي خود (فيل، اسب، رخ و يا حتي وزير) را به اجبار براي محافظت در مقابل خود قرار مي دهد.
همانند بازي شطرنج كه تنها مي بايستي مراقب آچمز شدن بود و از آن گريخت، در سازمانها نيز بايد به فكر رويارويي با اين گونه تهديدها و حوادث غير مترقبه، از جمله: تغييرات شرايط بازار، پايان عمر محصول، وضعيت رقبا، نارضايتي، ناكارآمدي رسانه ها، پيامهاي نامفهوم و استعفاي كاركنان و ... بود و طرحهاي واكنشي با اين گونه تهديدها تهيه كرد.

12. شكست مقدمه پيروزي
همان‌گونه كه يك شطرنج باز مي‌بايستي از شكست هاي خود در بازي نااميد نشده، از آن درس گيرد، در تبليغات و ارتباطات نيز بايد به دنبال علتهاي نارسايي پيام و ايجاد مشكل در كانالهاي ارتباطي بود و با حذف آنها به طور ريشه‌اي موجبات پيروزي را فراهم آورد.

نتيجه ‌گيري در دنياي پر تلاطم رقابت امروزي، پيشي گرفتن از حريف در برنامه هاي بازاريابي و تبليغات از موارد چالش برانگيز بسياري از شركت ها تبديل شده است در اين مقاله سعي شد تا يكي از تكنيك‌هايي كه از بازي فكري شطرنج گرفته شده بود براي تبليغات وارتباطات استفاده شود. محققان و متخصصان مي‌توانند با الگو گرفتن از دانش‌هاي خلاقانه ديگر راهكارهاي بهتري براي پيروزي بر رقبا بيابند.

نتایج پایانی مسابقات دهه فجر

1-محمد شهابی

2-مهدی هاشم زهی

3-مرتضی عربی